
Harmonogram dne
Jak s dětmi žijeme a učíme se?
Naše filozofie
Ve výuce se inspirujeme programem Začít spolu, principy montessori pedagogiky a iniciativou Učíme venku. Společným cílem je vést děti k sebeřízení, samostatnosti a zodpovědnosti za vlastní učení. Chceme, aby byly při učení v aktivní roli a mohly objevovat svět podle svých možností a tempa.
Využíváme mapy učebního pokroku a plány týdne, které dětem pomáhají plánovat práci, sledovat svůj rozvoj a přemýšlet o tom, co se naučily.
Co a jak učíme
Výuku
dělíme do čtyř hlavních oblastí: matematika, český jazyk, anglický jazyk
a téma.
V současnosti testujeme nový Rámcový
vzdělávací program pro základní vzdělávání (Pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů MŠMT) a úzce spolupracujeme se školami
Talent v Bylanech
a Hradci Králové.
Součástí
naší práce jsou také tematické projekty,
které propojují různé oblasti učení. Tento školní rok se věnujeme historii napříč oběma trojročími –
propojujeme ji s geografií, biologií,
fyzikou i tvořením.
Kromě hlavních měsíčních témat pracujeme i s vedlejšími – například ročními obdobími, svátky či otázkami, které
děti samy přinášejí.
Rytmus dne
Ranní kruh
Den začínáme společným kruhem, kde se pozdravíme, naladíme na den a řekneme si, co nás čeká. Společně zpíváme, sportujeme, povídáme si nebo děláme mozkovou rozcvičku.
První blok
Od 9:00 do 10:30 probíhá první vyučovací blok, který obvykle věnujeme triviu (čtení, psaní, počítání) nebo angličtině. V této době jsou děti nejvíce soustředěné a připravené na práci s "tvrdými dovednostmi". Po bloku následuje velká přestávka, kterou trávíme převážně venku – společně se setkávají i děti napříč trojročími.
Druhý blok
Druhý blok od 11:00 do 12:30 je zaměřen na tematické projekty a tvořivé činnosti. Pravidelně do něj zařazujeme pohyb, hudbu, výtvarné a pracovní aktivity. Učíme se propojeně – napříč předměty i reálným světem.
Nebojíme se ani moderních technologíí - pracujeme s aplikací eduten na rozvoj matematických dovedností, zařazujeme i lekce legorobotiky s externími pedagogy.
Většinou trávíme 4 dny ve škole a jejím blízkém okolí. A jednou týdně, většinou ve čtvrtek vyrážíme do terénu – na exkurze, výlety, sportování či tvoření v přírodě.
Spolupráce a vztahy
Velký důraz klademe na vztahy – mezi dětmi, učiteli i rodiči.
I v malé komunitní skupině se objevují obtížné situace: nelaskavé chování, nedodržování pravidel nebo projevy šikany. V takových chvílích dávají učební cíle prostor tomu nejdůležitějšímu – vzájemnému porozumění a bezpečnému prostředí.
S dětmi i rodiči otevřeně mluvíme a společně hledáme cesty, jak nám spolu může být zase dobře.
Učíme s radostí
Naše škola je živé společenství, které přináší radost i výzvy. Přijímáme je s otevřeností a spolupracujeme
s rodiči i odborníky, aby se děti mohly rozvíjet v bezpečném a podnětném prostředí.
A když v Břeclavi napadne sníh? V ten den necháváme všechny plány stranou, bereme boby, sáňky a jdeme na nejbližší svah – protože každý Břeclavák ví, že takové dny jsou opravdovou vzácností. 🙂
